Fremside / Arrangement / Referat-Bysnittet

Referat byvandring 1. september

Ca 90 engasjerte medlemmer fulgte Turid Haaland fra Gamle Stavanger til Stokka. Vi spaserte gjennom arkitektoniske tidsepoker fra 1750 til 2010, krydret med byhistorie og bidrag fra medlemmene.

byvandring-sept

Gamle Stavanger ble bygget ut på 1800-tallet. Noen av husene ble flyttet til Stavanger og enkelte kan dateres til ca. 1750. Husene ble satt opp av håndverke og sjøfolk.

Fra Løkkeveien mot Eiganes gravlund ser vi noe større eneboliger og horisontaldelte tomannsboliger i tre, regulerte kvartaler og brede gater. Disse ble bygget ut mellom 1900 og 1960.

Vi stoppet langs Misjonsblokkene og Misjonens tidligere barnehjem Solbakken og fikk høre historien om navnet fra en av foreningens medlemmer. Bjørnson var på besøk i byen og bodde på den gang Berners eiendom. Han ble så begeistret for besøket at han valgte å kalle eiendommen for Solbakken etter Bjørnsons fortelling. Naboen på gården ved siden av ville også hedre Bjørnson og kalte sin gård for Kampen også fra en Bjørnson fortelling.

Vest for Hollbergs gate mellom Steingata og Edv. Griegsvei gikk vi gjennom område bestående av eneboliger, rekkehus og kjedehus bygget ut fra ca. 1960. Vi avsluttet med moderne eneboliger tegnet og oppført de siste par årene.