Eldre årsmøter

Medlemsmøte onsdag 25.09.

Ledaal Teppeveveri v/ Cathrine Hærem, tredje generasjons teppevever

Ledaal Teppeveveri er norges eneste gjenværende teppeveveri og har ivaretatt håndverk og tradisjon siden 1949.
De er nå alene i et marked som ellers består av importerte tepper.

NB! Sted: Arkeologisk museum Stavanger (AMS) Kl. 19.00
Ledaal Teppeveveri leverer «skreddersydde» tepper laget av naturprodukter og flere generasjoners kunnskap. Med over 75 års virksomhet har de en solid plattform som produktene er basert på. Hele produksjonen skjer i veveriet i Stavanger, med naturlige råvarer (ull, lin, jute). Maskinparken består av gamle industrimaskiner fra slutten av 1800- tallet og fram til 1954. Snurregarnet er veveriets oppfinnelse, og blir laget på egenutviklede maskiner.

Gjennom årenes løp har de levert kirkeløpere til hundrevis av kirker over hele vårt langstrakte land. I tillegg vever de tepper til private hjem og offentlige bygg.

Cathrine Hærem, tredje generasjon teppevever, kjøpte bedriften i 1993 og har siden drevet sammen med ektemannen Steffen Wesnes. To av barna er også medeiere og deltar i produksjonen, som fjerde generasjon. Foredraget tar også for seg den livsstilen det er å drive et familieeid veveri.

Foto: Ledaal Teppeveveri

Tilbake til programoversikt