Eldre årsmøter

Medlemsmøte 31. mai kl. 19 på AMS: Rogaland Teater

historiske highlights uten festtalefraser

Medlemsmøte onsdag 31. mai kl. 19.00 «Rogaland Teater – historiske highlights uten festtalefraser»
Ved Michael Evans, tidl. dramaturg Rog. Teater
Sted: Arkeologisk museum
Hva skjedde den gang Kjetil Bang-Hansen ble teatersjef? Plutselig var Rogaland Teater det desidert mest spennende teatret i landet. Og var skjedde med teatret når Bang-Hansen flyttet til Bergen og DNS?
Evans loser oss stødig gjennom dramatiske kunstneriske og økonomiske opp-og nedturer for teatret, og stiller seg spørsmålet: Hva er styrets rolle i teatrets drift? Har styrene gjennom tidene gjort en god jobb?

MICHAEL EVANS ville lese Peer Gynt på originalspråket, så han kom til Norge som utvekslingsstudent i 1972. Mens han lærte seg norsk, studerte han teatervitenskap ved UiB. Da utvekslingsåret var omme, glemte han å returnere til hjemlandet, USA. Han har blitt her siden.
Evans har undervist og gjesteforelest ved universitetene i Stavanger, Oslo og Kabul og publisert artikler i tidsskrifter som American Theatre, Ibsen studies and Theatre times. Hans oversettelser av skandinavisk dramatikk har vært brukt ved oppsetninger i London, Toronto og Chicago.
I mange år var han dramaturg ved Rogaland Teater, men selv om han er glad i sin gamle arbeidsgiver, lover han å holde seg unna de svulmende festtalefrasene. Rogaland Teaters plass i Stavangers kulturbilde er for viktig for det.

Tilbake til programoversikt