Eldre årsmøter

Medlemsmøte om Viking fotball: med Ole J. Askeland
Dato: Torsdag 31. august kl. 19.00
Sted: Arkeologisk museum
Sted betyr noe. Det kan være stedet du ble født. Vokste opp. Giftet deg. Gikk på skole. Eller til og med og ganske enkelt, fant et fotballag. Noen av oss holder med Viking fordi vi er fra Stavanger, og i større og mindre grad drar vi med oss klubben gjennom et helt liv. I tro og med håp. Fra tap til triumfer. Viking og Stavanger er knyttet til hverandre, historisk som identitetsmessig, og også fysisk: Vandringen mot stadion, i retning flomlysene på Eiganes eller gryten i Jåttåvågen. Eller torget, der de største seirene har blitt feiret. Viking har vært en del av norsk toppfotball siden 1925, vunnet åtte seriemesterskap og seks cupgull. Men jammen har det vært jammer og dype daler også. Det er vondt og det er godt, og det blir minner og historier av sånt. Noen av dem presenteres her, på selve Deadline Day-kvelden der sommerens overgangsvindu i norsk fotball stenges og lysene er på ekstra lenge ute på Stadion.

Foto: Fredrik Refvem. (Banestorming ved opprykk!)

Ole J. Askeland jobbet som journalist i Stavanger Aftenblad fra 1986 til 2005, også i Sporten med Viking som et av arbeidsfeltene. Han var siden blant annet ansatt i Stavanger Symfoniorkester, Stavanger2008 og han drev kommunikasjonsbyrå. Askeland har dessuten bak seg en årrekke i ulike roller i Viking, nå sist som sjefspeider for A-laget i sesongene 2020-2022. Han var redaktør for Vikingmagasinet Kick, medforfatter til Vikings jubileumsbok Drømmen om de mørkeblå og forfatter av Store øyeblikk, Viking FK i 120 år. Han har fulgt over 1000 kamper med klubben fra tribunen. Noen av dem har til og med vært gode.

Tilbake til programoversikt