Victoria Hotel

I over hundre år har Victoria hotel vært et iøynefallende landemerke ved innseilingen til Stavanger by. Dette bygget ble reist i overgangen fra ett århundre til det neste i rød og gul tegl, på et område som i sin tid var en holme.

På slutten av 1890-tallet var Stavanger preget av vekst og optimisme. Det var likevel tre herrer fra Bergen som valgte å satse penger på et hotell av første klasse i vår by; spesielt med tanke på et bestemt klientell: Handelsreisende og turister. Bergens-herrene hadde stor tro på turismen som en vesentlig, økonomisk faktor i fremtidens samfunn. Dersom byen og regionen skulle makte å trekke til seg flere turister, var det nødvendig med et hotell som holdt en skikkelig standard.

Dette skjønte bergenserne, murmester Johan Gustav Nilsen, direktør Waldemar Stoud Platou og sakfører Hans Bonnevie Angell. Disse tre hadde i mars 1899 etablert ”Aktieselskapet Skansen” som hadde som formål ”at utnytte selskapets eiendom i Stavanger”. Eiendommen det var tale om, lå på Kuholmen som nå var fastland, omkranset av Bådegaten og Skansegaten. For å kunne makte å realisere prosjektet sitt, å bygge byens første luksushotell, lånte de 250.000 kr av Stavanger-mannen Jonas Sømme.

Høsten samme året startet arbeidet med å reise hotellet, etter tegninger av arkitekt Henry Bucher fra Kristiania; like ved stedet hvor den gamle festningen hadde ligget. Dette området, fra Holmen til Østervåg, var ikke bare byens innfallsport for handelsreisende som kom sjøveien, men også for de utenlandske turistene som gjerne kom med skip som la til her ved Skansekaien.

Innvielsen fant sted lørdag den 14. juli 1900 i nærvær av over 100 innbudte gjester; byens autoriteter, formannskap, presse og representanter fra byens konsulater. Den påfølgende mandag kunne så avisene bringe sine lesere referat fra begivenheten. Man skrøt uhemmet av hvor flott hotellet var blitt.

Eierne hadde ikke akkurat brukt sparekniven. Her var det både elektrisk lys og sentraloppvarming. Det mest imponerende var kanskje en elektrisk heis!

Den prektige bygningen ruvet godt blant trebygningene og sjøhusene på Skansen, og den ble noen dager før åpningen taksert til 290.000 kr.

På den tiden var hotellet også det største murbygget i byen, større enn Stavanger Turnforening, Stavanger Privatbank og Stavanger Museum som alle var reist en del år tidligere. Sammen gav de et visst preg av storby. Etter hvert fulgte flere store murbygg, men ingen av disse kunne måle seg med Hotel Victoria som med sin strategiske plassering på Skansekaien var det mest iøynefallende objektet i bykjernen.

Stavanger hadde endelig fått et etterlengtet ”luksushotell” som tilfredsstilte de strengeste krav til komfort og velvære, og som skulle sette byen i stand til å ta opp konkurransen med Kristiania og Bergen om det økende antall turister som kom til landet.