Hertervighuset

Det var i 1839 at malerens far, Lars Larsen Hertervig, flyttet det lille huset som i dag har adressen Rosenberggaten 38, fra slektsgården Hertervig på Borgøy i Tysvær, til Stavanger. Det fikk den gangen nr. 725 på Egenæs løkke A 5 som strakte seg utover til Bybergstykket.

Kunstmaleren selv var da bare 9 år gammel, men her i familiens fremtidige hjem bodde Lars Hertervig i flere perioder; i første omgang i 11 år, til høsten 1850 da han reiste til Kristiania for å gå på tegneskolen.
Etter at sykdommen hans hadde brutt ut, forlot han Dusseldorf i 1854 og kom tilbake til Stavanger hvor han i ett års tid oppholdt seg hos sin mesen, kjøpmann Sundt.

Fra høsten 1855 til mars året etter tok malermester Peder Aanensen seg av ham, inntil han ble flyttet til baker Ole Nielsen. Kort tid etterpå ble han så overført til Gaustad Asyl hvor han ble værende i nesten to år. Tilbake i Stavanger igjen var det på ny baker Nielsen som losjerte ham i vel ett år, på regning fra fattigkommisjonen, før han tilbrakte seks år hos en morbror på Borgøy.

Da han kom tilbake til byen i juli 1865, flyttet han først inn hos broren Knut og var der i ett år, og etterpå kom han til malermester Aanensen i ni måneder. Endelig, våren 1867, var han tilbake til barndomshjemmet i Rosenberggaten 38, og her er det han maler noen av sine beste bilder – de lyse fjordlandsskapene. Han og faren drev nå en liten torghandel sammen. De innredet et verksted på loftet, og der laget de bokhyller, blomsterpinner og forskjellige slags møbler som de solgte på torget. Faren snekret, og sønnen malte og dekorerte.

Fra september 1870 fikk Lars Hertervig støtte fra kommunens fattigkasse: samtidig kommer han atter til broren Knut og svigerinnen Ellen Marie i Sandvigen Kassefabrikk hvor han nå bor i 8 år; også etter at broren hadde forlatt byen og familien og slått seg ned på Island.

Deretter flyttet han tilbake til barndomshjemmet, men etter farens død i 1885 ble huset solgt, og Hertervig kom for tredje gang til sin svigerinne som nå bodde til leie i Rosenberggaten 26, hos Ole Abeland, der Hertervig fikk et kvistværelse. Sitt siste leveår tilbrakte ha i en privat forpleiningsanstalt i Nedre Strandgate 62, fritt og suverent over Vågen. Der døde Lars Hertervig, 72 år gammel, den 6. januar 1902.

På hvilket grunnlag kan vi så tale om Hertervigs hus ? Som vi skjønner, hadde han jo flyttet gansk mye rundt omkring i sitt tragiske liv. Til det er å bemerke at Lars Hertervig bodde i Rosenberggaten 38 i tilsammen 22 år, vel en tredjepart av leveårene. 24 av de 25 årene han holdt til hos broren Knut og hans familie, faller etter 1870. Men Lars Hertervig laget kunst helt til han døde i 1902, og hans skapende kraft ebbet aldri ut. Jeg mener vi med full rett kan bruke ovennevnte betegnelse. Her var hans hjem , her tilbrakte han sine ungdomsår og her ble noen av hans hovedverk malt.